Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Kdo blokuje rozvoj Brna?

Rozsudky soudů o žalobách rozzlobených občanů potvrzují, že úřady pod vedením ODS nepostupovaly při pořizování územních plánů legálně. Aby politici ODS odvrátili pozornost od svých chyb, snaží se teď vytvářet mediální obraz, že za všechno vlastně můžou zelení.

Důležité dopravní stavby na jižní Moravě mají problém se zákonem. Přípravy dálničního spojení na Vídeň, rychlostní silnice R43 z Brna na sever i odsun brněnského hlavního nádraží v uplynulých dvou letech zastavil rozsudek soudu, a to proto, že v jejich přípravě shledal nezákonné postupy úřadů. Shodou okolností v čele politické reprezentace v době, kdy se nezákonnosti staly, byla vždy také ODS. Její brněnští volební kandidáti však nyní unisono tvrdí, „za všechno můžou zelení a jejich obstrukce“. Jaká je však realita? Jsou zelení skutečně tak mocní, že ovládají jihomoravské soudy? Nebo je to spíš tím, že předchozí vedení města i kraje postupovalo nezákonně a politicky účelově ohýbalo paragrafy? Že se takové zjištění ODS nehodí a zoufale hledá „na koho to hodit“, je nasnadě.

Rozvoj pokračuje

Jako náměstek primátora pro rozvoj vím, že rozvoj v Brně se v posledních čtyřech letech rozhodně nezastavil. Pokračuje výstavba moderního univerzitního kampusu v Bohunicích, významné světové firmy, jako třeba Honeywell, rozšířily v Brně svá vývojová centra. Běží také řada projektů bytové výstavby, v Brně vyrostly dva nové bazény, zrychlila se příprava a výstavba cyklostezek a in-line tratí, dokončuje se nová velká atraktivní expozice v ZOO, byla zahájena dlouho odkládaná oprava unikátní vily Tugendhat – památky UNESCO, a tak bych mohl pokračovat. Má-li však z dlouhodobého hlediska rozvoj a jeho plánování nějaký skutečný limit, pak je to neexistence krajského územního plánu, bez kterého nelze stanovit vhodné trasy významných silnic. To však nezpůsobili zelení.

Územní plán promlouvá z historie

Poslední platný krajský územní plán brněnské aglomerace pochází z roku 1985 a ten vhodnou trasu pro R43 neřeší. Navíc asi všichni tušíme, že tehdejší úvahy o potřebách ochrany města před tranzitní dopravou a požadavcích na ochranu zdraví a životního prostředí jsou už dávno překonané. Samospráva kraje, na které se vždy ODS podílela, však nebyla od svého vzniku dosud schopna připravit nový, aktuální plán. 

Trasu dálničního spojení na Vídeň taky krajská samospráva nedokázala vyřešit. Územní plán Břeclavska soud zrušil loni na podzim. Politický tlak na prosazení jediné, přitom dražší a  ekologicky horší varianty, byl tak silný, že šel až za hranu zákona.

Modernizaci železnice v Brně také zablokovala ODS. Spojila ji totiž s nesmyslně megalomanským projektem odsunu nádraží z centra. Kdyby občanští demokraté připravili něco střízlivějšího, reálnějšího a koncepčně modernějšího, mohlo být už dávno hotovo. Místo toho, bůh ví proč (že by sliby různým sponzorům?), trvala ODS vždy na totálním odsunu nádraží z centra, který Brňané nepřijali.

Moderní Brno místo století páry

Kdyby se při přípravě územních plánů postupovalo maximálně otevřeně vůči veřejnosti a v souladu se zákonem, mohlo mít Brno v územním plánu nová, moderní řešení dopravních staveb. Místo toho vězíme v pasti starých řešení (Hitlerových dálnic a prvorepublikových odsunů nádraží), která někteří nejsou schopni opustit, s argumentem, že „už o nich sníme“ víc než 80 let. Není fakt, že tato řešení byla takříkajíc šita na míru parním lokomotivám, už samo osobě důkazem jejich zastaralosti?

Moderní alternativy přitom existují. Stačí jen připustit si, že o nich lze uvažovat.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Martin Ander | čtvrtek 12.8.2010 14:30 | karma článku: 22,09 | přečteno: 3666x
  • Další články autora

Martin Ander

V Brně se soutěží o podobu městské čtvrti kolem nádraží

Brno v pondělí vyhlásilo mezinárodní urbanistickou soutěž. Týmy architektů budou navrhovat základy nové městské čtvrti v nezastavěném území navazujícím z jihu na hlavní nádraží a historické jádro města.

9.9.2015 v 8:47 | Karma: 10,16 | Přečteno: 377x | Diskuse| Brno

Martin Ander

Haškův územní plán je zbytečný

Mohou-li si obce dělat své územní plány i bez existence krajských ZUR, pak je otázkou, zda vůbec ten krajský územní plán (čili ZUR) k něčemu potřebujeme.

1.7.2015 v 18:50 | Karma: 14,13 | Přečteno: 606x | Diskuse| Brno

Martin Ander

Soudní spor o brněnský územní plán končí

Je rozhodnuto, kontroverzní obří balík aktualizace brněnského územního plánu jako celek končí. A s ním i akutní ohrožení parků, klidných vnitrobloků a pohody bydlení na řadě míst našeho města. Důležité a užitečné změny pro Brno se obratem začnou projednávat znovu a lépe.

10.2.2015 v 15:35 | Karma: 12,65 | Přečteno: 572x | Diskuse| Politika

Martin Ander

Zabíjení referenda

Proč brněnský magistrát spolu s oznámením o neplatných podpisech pod peticí za referendum nezveřejnil jejich konkrétní seznam? A proč rozhodnutí úředníků vykonávajících státní správu v médiích vysvětluje politik, který do jejího výkonu nemá co zasahovat?

20.8.2014 v 8:31 | Karma: 20,55 | Přečteno: 721x | Diskuse| Politika

Martin Ander

Když něco funguje, je třeba to zrušit

Brno se vyrovnává s dalším odsunem. Po odsunu Němců a zatím nedokonaném pokusu o odsun nádraží, přišel v tomto týdnu odsun oblíbeného dětského šapitó z parku Lužánky.

13.8.2014 v 8:30 | Karma: 17,59 | Přečteno: 910x | Diskuse| Občanské aktivity
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Přes Česko jdou bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  22:48

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Soud rozhodne o kastracích pro změnu pohlaví, Piráti s tím v koalici neuspěli

7. května 2024

Ústavní soud oznámí, zda operace zůstane podmínkou pro úřední změnu pohlaví. Česko je jedna z...

Místo Česka Rwanda? Nejasný osud ilegálních migrantů do Evropské unie

7. května 2024

Migračním paktem jsme udělali důležitý krok k řešení ilegální migrace, ale je potřeba pokračovat....

„Žiju jen z humanitární pomoci.“ Válka vehnala do bídy miliony Ukrajinců

7. května 2024

Premium Kdo se měl před válkou špatně, ten se po dvou letech jejího trvání má ještě hůř. Důsledkem...

Pravda o Vrběticích. Ruští agenti nebyli jen dva a proč mrtví Češi neměli šanci

7. května 2024

Premium Co předcházelo a co následovalo po výbuchu muničního skladu ve Vrběticích v roce 2014? Kolik...

Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA
Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA

HiPP rozšiřuje své portfolio kojeneckého mléka o nový typ obalu. Novinka přichází ve formě HiPP COMBIOTIK® v plechové dóze, 800 g, která nabízí...

  • Počet článků 38
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1329x
Mgr. Martin Ander, Ph.D., náměstek primátora města Brna za Stranu zelených. Vystudoval matematiku a fyziku na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity. Studia ukončil v roce 2005 doktorátem na Katedře aplikované matematiky. Od roku 1993 aktivně působil v brněnských ekologických organizacích. V letech 2003-2006 pracoval jako ředitel národní kanceláře ekologické organizace Hnutí DUHA. V letech 2007-2010 působil jako náměstek primátora města Brna, v následujícím volebním období pak jako opoziční zastupitel za SZ.