Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Proč je brněnské nádraží ostudně zanedbané

17. 04. 2014 9:50:29
Stav hlavního nádraží a prostoru před ním je ostudou Brna. Vše ale nasvědčuje tomu, že zanedbaná vlaková nástupiště i nesmyslné bariéry před nádražím jsou udržovány záměrně, aby se mohlo říkat: vidíte, lepší bude postavit nádraží úplně nové, někde jinde.

Nádražní prostory skutečně vypadají nevábným dojmem. Posprejované zdi, špína, často nefunkční a páchnoucí výtahy, chybějící eskalátory – to všechno pro návštěvníka vytváří dojem, že tady už je to jen nadožití. Jak je ale možné, že ve státě, kde všechno má své majitele a správce může dojít k tomu, že nádraží takto chátrá? Jeho majitel, státní České dráhy, pronajal totiž celý nádražní komplex i s pozemky na 40 let nově založené soukromé firmě Brno New Station Development, která místo investic do kvality služeb na stávajícím nádraží spíš čeká na to, až nádraží bude jinde a z pronajatých drážních pozemků se stane lukrativní byznys. Přestože ji nájemní smlouva zavazuje k investicím, pořád se nic neděje. Poslední záminkou pro nečinnost se stalo rozhodnutí vlády o převodu majetu z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty.

Podobně je to i se stísněným přednádražím. Přestože návrhy architektů jak tento veřejný prostor hezky upravit a lépe zprůchodnit existují už několik let, město se k jejich realizaci rozhoupává jen velmi pomalu. Fanouškům odsunu nádraží se totiž hodí do krámu, když můžou nabízet vymístění nádraží z centra jako lék na nemocné přednádraží.

Je to ale falešná hra. I případná stavba nového nádraží kdesi kilometr pěšky na jih bude stejně minimálně jedno desetiletí trvat, a po tu dobu nelze současný ostudný stav tolerovat. Navíc ale, jak potvrzují nejnovější studie, modernizovat nádraží v centru je technicky reálné a pro cestující výhodné. Brno má skvělou příležitost mít moderní nádraží s přestupním uzlem veřejné dopravy v centrální poloze, v pěší dostupnosti historického jádra města. Jeho odsun by naopak prodloužil cestování a nutné posílení tramvajových spojů k odsunutému nádraží by udělalo další zásek do městské pokladny a nevyhnutelně tak vedlo k dalšímu zdražování jízdného.

Je tedy nejvyšší čas, aby se vedení města i soukromý nájemce nádraží přestali vymlouvat a začali s nápravou ostudného stavu hned.

Autor: Martin Ander | čtvrtek 17.4.2014 9:50 | karma článku: 22.25 | přečteno: 954x

Další články blogera

Martin Ander

V Brně se soutěží o podobu městské čtvrti kolem nádraží

Brno v pondělí vyhlásilo mezinárodní urbanistickou soutěž. Týmy architektů budou navrhovat základy nové městské čtvrti v nezastavěném území navazujícím z jihu na hlavní nádraží a historické jádro města.

9.9.2015 v 8:47 | Karma článku: 9.45 | Přečteno: 368 | Diskuse

Martin Ander

Haškův územní plán je zbytečný

Mohou-li si obce dělat své územní plány i bez existence krajských ZUR, pak je otázkou, zda vůbec ten krajský územní plán (čili ZUR) k něčemu potřebujeme.

1.7.2015 v 18:50 | Karma článku: 13.84 | Přečteno: 593 | Diskuse

Martin Ander

Soudní spor o brněnský územní plán končí

Je rozhodnuto, kontroverzní obří balík aktualizace brněnského územního plánu jako celek končí. A s ním i akutní ohrožení parků, klidných vnitrobloků a pohody bydlení na řadě míst našeho města. Důležité a užitečné změny pro Brno se obratem začnou projednávat znovu a lépe.

10.2.2015 v 15:35 | Karma článku: 12.65 | Přečteno: 559 | Diskuse

Další články z rubriky Politika

Michal Vimmer

Neznámé úspěchy vlády, tajné cíle ČSSD a hlavní problém dneška ?

Zao + Bohouš žvaní o jakýchsi "úspěších ČSSD, o kterých lidé bohužel nevědí," protože je ukradlo ANO. Ti samí tvrdí, že "z úspěchu země lidé nic nemají" a "žijí od výplaty k výplatě." Hoši, děkujeme. Tak tohle je Česko pod ČSSD !

19.10.2017 v 13:08 | Karma článku: 22.03 | Přečteno: 481 | Diskuse

Radek Polický

Volit piráty? Ne, to opravdu ne.

Za Černého koně letošních voleb jsou často považováni Piráti (Česká pirátská strana). Sami sebe rádi označují za nejdemokratičtější stranu díky své transparentnosti a celostátnímu fóru jako nejvyššímu orgánu strany.

19.10.2017 v 12:55 | Karma článku: 14.50 | Přečteno: 1352 | Diskuse

Eugenie Číhalová

Volby za dveřmi – čas rozhodnutí o našem směřování

Když se nám nedostává toho, na co máme právo, voláme – máme na to právo! Právo volit máme, využijme jej tedy, abychom poté nevolali – měli jsme právo volit.

19.10.2017 v 12:12 | Karma článku: 7.21 | Přečteno: 171 | Diskuse

Václav Smrk

Ivo Valenta – jeden z nejobskurnějších příkladů české politiky

Opravdu bizardní politický exponát – senátor Ivo Valenta – chce rozšířit svůj obskurní vliv skrze Stranu soukromníků i do poslanecké sněmovny. Za pomoci nenapravitelné ODS...

19.10.2017 v 11:45 | Karma článku: 19.06 | Přečteno: 614 |

Vladislav Svoboda

Budovatel tunelů "tunelář" Michal Klusáček

V přemíře nevýznamných stran, které letos kandidují v parlamentních volbách a v podstatě nikoho nezajímají, je pozoruhodná zvláště postava "předsedy" ČSNS Michala Klusáčka, který sní o stavbě tunelu do Ostravy, s odbočkou do Brna.

19.10.2017 v 11:43 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 80 | Diskuse
Počet článků 38 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1323

Mgr. Martin Ander, Ph.D., náměstek primátora města Brna za Stranu zelených. Vystudoval matematiku a fyziku na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity. Studia ukončil v roce 2005 doktorátem na Katedře aplikované matematiky. Od roku 1993 aktivně působil v brněnských ekologických organizacích. V letech 2003-2006 pracoval jako ředitel národní kanceláře ekologické organizace Hnutí DUHA. V letech 2007-2010 působil jako náměstek primátora města Brna, v následujícím volebním období pak jako opoziční zastupitel za SZ.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.