Zdraví dětí vs. svoboda podnikání
Katastrofální stav brněnského ovzduší potvrzují nejen pravidelná měření ČHMÚ – loni byl limit polétavého prachu překročen 70 dní, zatímco zákon povoluje jen 35 -, ale i aktuální měření dánského experta Kaare Press-Kristensena, který minulý týden přijel do Brna na pozvání Centra pro životní prostředí a zdraví http://brno.idnes.cz/mereni-cistoty-ovzdusi-v-brne-danskym-expertem-f5l-/brno-zpravy.aspx?c=A140222_2037490_budejovice-zpravy_maq. Na Úvoze, před školkami, naměřil hodnoty ultrajemného prachu několikanásobně vyšší než je v Dánsku důvodem k okamžitému řešení situace.
A co na to brněnská radnice? Místo návrhu řešení přišlo nejprve ujištění tiskového mluvčího, že magistrát už připravuje „zadání studie, která by měla být podkladem pro stanovení opatření vedoucích k eliminaci zhoršování životního prostředí." A korunu tomu pak nasadil sám náměstek pro dopravu Kotzian (ODS), který na návrh zelených vyhlásit na Úvoze a dalších ulicích nízkoemisní zónu jako mají v desítkách německých měst kontroval obskurní úvahou: „...při takovém radikálním zásahu bychom se dostali do konfliktu s hodnotami, jako je svoboda podnikání. Navíc bychom trestali majitele starších aut za to, že nemají na nové.“
Mladí konzervativci, jejichž členem kdysi Kotzian byl, používali v 90. letech heslo: Nebudeme-li studovati, budou z nás sociální demokrati. Nechci teď spekulovat o tom, jestli zrovna tohle stálo za vznikem koalice ODS a ČSSD, jejímž je Kotzian vrcholným představitelem, ale zdá se být evidentní, že za odmítáním návrhu nízkoemisní zóny skutečně stojí především nedostatek studia na straně pana náměstka.
Tak předně. Česká ústava nepochybně nezná žádné právo využívat pro podnikání staré náklaďáky bez filtru a ohrožovat tím zdraví spoluobčanů. Zato zná právo na ochranu zdraví a příznivé životní prostředí. Kdyby si konzervativní náměstek z ODS místo spisů von Hayeka prostudoval raději zákon o ochraně ovzduší (§14 Nízkoemisní zóny) a příslušné nařízení vlády 56/2013, zjistil by, že se o žádný konflikt se svobodou podnikání nejedná. Ve vymezených případech (mezi něž spadá i opakované porušování zákonných imisních limitů pro ochranu zdraví) zákon umožňuje omezit vjezd automobilů vyšších emisních kategorií – tedy těch, které nejvíce znečišťují - do vymezených ulic. Podnikatelům vůbec nic nebrání v tom, aby pokud na Úvoz nutně nemusí, centrum objeli po velkém městském okruhu, nebo si na svá starší nákladní auta namontovali filtry pevných částic, potřebují-li zrovna tak nutně po Úvoze projíždět.
Co se úvahy o trestu za vlastníctví starého auta týče, i zde je náměstek vedle jak ta jedle. Pro ty občany, kteří mají uvnitř nízkoemisní zóny trvalý pobyt, může město podle zákona stanovit, že se na ně zákaz nevztahuje. No a ti, kteří tam nebydlí a nemají auto s filtrem, to holt budou muset objet, nebo nasednout do MHD. Žádné větší příkoří se jim dít nebude.
Je smutné, když místo věcné debaty nad tím, jak snížit nadprůměrně vysoké znečištění vzduchu na frekventovaných ulicích v centru města, musíme vyvracet ideologické předsudky brněnských radních (nedělám si totiž žádné iluze o tom, co si o zavedení nízkoemisní zóny myslí náměstek pro životní prostředí Macek z ČSSD). Ale to je bohužel realita dnešního Brna ovládaného koalicí, která místo aby problémy řešila, raději bude tvrdit, že nejsou.
Martin Ander
V Brně se soutěží o podobu městské čtvrti kolem nádraží
Brno v pondělí vyhlásilo mezinárodní urbanistickou soutěž. Týmy architektů budou navrhovat základy nové městské čtvrti v nezastavěném území navazujícím z jihu na hlavní nádraží a historické jádro města.
Martin Ander
Haškův územní plán je zbytečný
Mohou-li si obce dělat své územní plány i bez existence krajských ZUR, pak je otázkou, zda vůbec ten krajský územní plán (čili ZUR) k něčemu potřebujeme.
Martin Ander
Soudní spor o brněnský územní plán končí
Je rozhodnuto, kontroverzní obří balík aktualizace brněnského územního plánu jako celek končí. A s ním i akutní ohrožení parků, klidných vnitrobloků a pohody bydlení na řadě míst našeho města. Důležité a užitečné změny pro Brno se obratem začnou projednávat znovu a lépe.
Martin Ander
Zabíjení referenda
Proč brněnský magistrát spolu s oznámením o neplatných podpisech pod peticí za referendum nezveřejnil jejich konkrétní seznam? A proč rozhodnutí úředníků vykonávajících státní správu v médiích vysvětluje politik, který do jejího výkonu nemá co zasahovat?
Martin Ander
Když něco funguje, je třeba to zrušit
Brno se vyrovnává s dalším odsunem. Po odsunu Němců a zatím nedokonaném pokusu o odsun nádraží, přišel v tomto týdnu odsun oblíbeného dětského šapitó z parku Lužánky.
Martin Ander
Jedovatá změna územního plánu
Podivná ne-diskuse zastupitelů s občany korunovala zpackanou obří změnu brněnského územního plánu, která legalizuje černé stavby a ruší ochranu zeleně ve městě.
Martin Ander
Pro koho se v Brně mění územní plán
Kauza potají upraveného územního plánu ve prospěch rodiny náměstka primátora otevírá mnohem zásadnější otázku – komu má prospět obří chaotická Aktualizace, ve které se leccos ztratí a unikne pozornosti veřejnosti.
Martin Ander
Vzkaz voličům Strany zelených
Nevyklízejte prostor pro xenofoby, nacionalisty a ty, kteří by nejraději zrušili ochranu sociálních a spotřebitelských práv i ochranu přírody.
Martin Ander
Roboti už jdou, aneb Amazon zaměstnanost v Brně nezachrání
Už zítra budou brněnští zastupitelé pošesté v posledním půl roce hlasovat o výstavbě obřího překladiště Amazonu v Brně. Přinese však tento projekt skutečně trvale 1500 nových pracovních míst? A proč najednou česká vláda otočila a chce na Černovické terase logistické centrum, které před čtrnácti lety zakázala?
Martin Ander
Poplatek za odpad je nespravedlivý a zbytečně vysoký
Už druhým rokem budeme v Brně platit za odpad zvýšenou sazbu. Přitom svým chováním výši poplatku prakticky nemůžeme ovlivnit. Musí to tak být?
Martin Ander
Proč je brněnské nádraží ostudně zanedbané
Stav hlavního nádraží a prostoru před ním je ostudou Brna. Vše ale nasvědčuje tomu, že zanedbaná vlaková nástupiště i nesmyslné bariéry před nádražím jsou udržovány záměrně, aby se mohlo říkat: vidíte, lepší bude postavit nádraží úplně nové, někde jinde.
Martin Ander
Proč jsme odmítli Amazon
Obří distribuční centrum na Černovické terase by ucpalo jihovýchod Brna kamiony a udělalo tisícům lidí ze Slatiny a okolí ze života peklo. Z pohledu dlouhodobé prosperity je pro město lepší využít poslední volné místo v zóně pro lehkou průmyslovou výrobu, tak jak je nyní využíváno 90% této plochy.
Martin Ander
V Praze to jde, proč ne v Brně?
Zatímco pražský primátor oznámil, že do konce dubna zastupitelům předloží návrh na vyhlášení nízkoemisních zón, brněnská radnice žije především sama sebou.
Martin Ander
Dobře utajený plán
V Brně se chystá obří změna územního plánu. Radnice však o ní s občany nemluví. Čím víc lidí se o ní dozví, tím víc by jich mohlo mít připomínky a s nimi je pak práce...
Martin Ander
Nová příležitost pro korupci
Brněnské zastupitelstvo v úterý udělalo tečku za novelizací vyhlášky o regulaci hazardu. Kromě zpřísnění se v ní však objevila i jedna systémová díra, která vytváří nové korupční příležitosti.
Martin Ander
Ztroskotal pokus rozdávat peníze mimo pravidla
Brněnští zastupitelé včera hlasovali o tom, jak se bude pokračovat v podpoře nezávislých kulturních projektů. Jak už to tak v Brně chodí, udělali jsme dva kroky vpřed a jeden vzad.
Martin Ander
Čeká Brno-střed velké stěhování heren?
Včerejší debata HydePark Zelňák naznačila, že občané Brna-středu mají důvod k obavám. Starosta Šťástka připravuje plán, který herny ze sociálně vyloučených lokalit přesune do ostatních ulic v okolí.
Martin Ander
Krněnské rozdávání Oscarů
Závod města Brna o větší celoplanetární věhlas vstoupil do další fáze. Tentokrát se naši radní rozhodli, že město nejlépe proslaví tím, když se v něm bude konat nějaký význačný filmový festival. A tak si jeden vybrali a rozhodli se mu dát na stůl pět v českých.
Martin Ander
Spojením oranžové a modré vznikla šedivá
Brněnská koalice ČSSD a ODS dnes slaví své třetí narozeniny. Tento účelový sňatek pro „stabilní vládnutí“ přinesl viditelný výsledek: Brno krní, stagnuje.
Martin Ander
ODS couvá od zákazu heren v centru Brna. Je za tím korupce?
Starosta MČ Brno-střed Libor Šťástka (ODS) připustil, že jím dosud prosazovaný úplný zákaz hazardu v centru města má být přehodnocen. Co vedlo starostu k této změně názoru ve prospěch hazardního průmyslu? A sdílí s ním tento názor jeho souputník a dvojka kandidátky ODS Pavel Blažek či dokonce i lídr ODS na jižní Moravě Petr Fiala?
předchozí | 1 2 | další |
- Počet článků 38
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1329x