Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zdraví dětí vs. svoboda podnikání

26. 02. 2014 8:30:10
Zdraví lidí v brněnských ulicích vážně ohrožuje ultrajemný prach z výfukových plynů. Místní ODS však vytáhla do boje za právo podnikatelů se starými náklaďáky dusit své spoluobčany.

Katastrofální stav brněnského ovzduší potvrzují nejen pravidelná měření ČHMÚ – loni byl limit polétavého prachu překročen 70 dní, zatímco zákon povoluje jen 35 -, ale i aktuální měření dánského experta Kaare Press-Kristensena, který minulý týden přijel do Brna na pozvání Centra pro životní prostředí a zdraví http://brno.idnes.cz/mereni-cistoty-ovzdusi-v-brne-danskym-expertem-f5l-/brno-zpravy.aspx?c=A140222_2037490_budejovice-zpravy_maq. Na Úvoze, před školkami, naměřil hodnoty ultrajemného prachu několikanásobně vyšší než je v Dánsku důvodem k okamžitému řešení situace.

A co na to brněnská radnice? Místo návrhu řešení přišlo nejprve ujištění tiskového mluvčího, že magistrát už připravuje „zadání studie, která by měla být podkladem pro stanovení opatření vedoucích k eliminaci zhoršování životního prostředí." A korunu tomu pak nasadil sám náměstek pro dopravu Kotzian (ODS), který na návrh zelených vyhlásit na Úvoze a dalších ulicích nízkoemisní zónu jako mají v desítkách německých měst kontroval obskurní úvahou: „...při takovém radikálním zásahu bychom se dostali do konfliktu s hodnotami, jako je svoboda podnikání. Navíc bychom trestali majitele starších aut za to, že nemají na nové.“

Mladí konzervativci, jejichž členem kdysi Kotzian byl, používali v 90. letech heslo: Nebudeme-li studovati, budou z nás sociální demokrati. Nechci teď spekulovat o tom, jestli zrovna tohle stálo za vznikem koalice ODS a ČSSD, jejímž je Kotzian vrcholným představitelem, ale zdá se být evidentní, že za odmítáním návrhu nízkoemisní zóny skutečně stojí především nedostatek studia na straně pana náměstka.

Tak předně. Česká ústava nepochybně nezná žádné právo využívat pro podnikání staré náklaďáky bez filtru a ohrožovat tím zdraví spoluobčanů. Zato zná právo na ochranu zdraví a příznivé životní prostředí. Kdyby si konzervativní náměstek z ODS místo spisů von Hayeka prostudoval raději zákon o ochraně ovzduší (§14 Nízkoemisní zóny) a příslušné nařízení vlády 56/2013, zjistil by, že se o žádný konflikt se svobodou podnikání nejedná. Ve vymezených případech (mezi něž spadá i opakované porušování zákonných imisních limitů pro ochranu zdraví) zákon umožňuje omezit vjezd automobilů vyšších emisních kategorií – tedy těch, které nejvíce znečišťují - do vymezených ulic. Podnikatelům vůbec nic nebrání v tom, aby pokud na Úvoz nutně nemusí, centrum objeli po velkém městském okruhu, nebo si na svá starší nákladní auta namontovali filtry pevných částic, potřebují-li zrovna tak nutně po Úvoze projíždět.

Co se úvahy o trestu za vlastníctví starého auta týče, i zde je náměstek vedle jak ta jedle. Pro ty občany, kteří mají uvnitř nízkoemisní zóny trvalý pobyt, může město podle zákona stanovit, že se na ně zákaz nevztahuje. No a ti, kteří tam nebydlí a nemají auto s filtrem, to holt budou muset objet, nebo nasednout do MHD. Žádné větší příkoří se jim dít nebude.

Je smutné, když místo věcné debaty nad tím, jak snížit nadprůměrně vysoké znečištění vzduchu na frekventovaných ulicích v centru města, musíme vyvracet ideologické předsudky brněnských radních (nedělám si totiž žádné iluze o tom, co si o zavedení nízkoemisní zóny myslí náměstek pro životní prostředí Macek z ČSSD). Ale to je bohužel realita dnešního Brna ovládaného koalicí, která místo aby problémy řešila, raději bude tvrdit, že nejsou.

Autor: Martin Ander | středa 26.2.2014 8:30 | karma článku: 17.55 | přečteno: 836x

Další články blogera

Martin Ander

V Brně se soutěží o podobu městské čtvrti kolem nádraží

Brno v pondělí vyhlásilo mezinárodní urbanistickou soutěž. Týmy architektů budou navrhovat základy nové městské čtvrti v nezastavěném území navazujícím z jihu na hlavní nádraží a historické jádro města.

9.9.2015 v 8:47 | Karma článku: 9.45 | Přečteno: 368 | Diskuse

Martin Ander

Haškův územní plán je zbytečný

Mohou-li si obce dělat své územní plány i bez existence krajských ZUR, pak je otázkou, zda vůbec ten krajský územní plán (čili ZUR) k něčemu potřebujeme.

1.7.2015 v 18:50 | Karma článku: 13.84 | Přečteno: 593 | Diskuse

Martin Ander

Soudní spor o brněnský územní plán končí

Je rozhodnuto, kontroverzní obří balík aktualizace brněnského územního plánu jako celek končí. A s ním i akutní ohrožení parků, klidných vnitrobloků a pohody bydlení na řadě míst našeho města. Důležité a užitečné změny pro Brno se obratem začnou projednávat znovu a lépe.

10.2.2015 v 15:35 | Karma článku: 12.65 | Přečteno: 559 | Diskuse

Další články z rubriky Politika

Michal Vimmer

Neznámé úspěchy vlády, tajné cíle ČSSD a hlavní problém dneška ?

Zao + Bohouš žvaní o jakýchsi "úspěších ČSSD, o kterých lidé bohužel nevědí," protože je ukradlo ANO. Ti samí tvrdí, že "z úspěchu země lidé nic nemají" a "žijí od výplaty k výplatě." Hoši, děkujeme. Tak tohle je Česko pod ČSSD !

19.10.2017 v 13:08 | Karma článku: 22.03 | Přečteno: 481 | Diskuse

Radek Polický

Volit piráty? Ne, to opravdu ne.

Za Černého koně letošních voleb jsou často považováni Piráti (Česká pirátská strana). Sami sebe rádi označují za nejdemokratičtější stranu díky své transparentnosti a celostátnímu fóru jako nejvyššímu orgánu strany.

19.10.2017 v 12:55 | Karma článku: 14.50 | Přečteno: 1352 | Diskuse

Eugenie Číhalová

Volby za dveřmi – čas rozhodnutí o našem směřování

Když se nám nedostává toho, na co máme právo, voláme – máme na to právo! Právo volit máme, využijme jej tedy, abychom poté nevolali – měli jsme právo volit.

19.10.2017 v 12:12 | Karma článku: 7.21 | Přečteno: 171 | Diskuse

Václav Smrk

Ivo Valenta – jeden z nejobskurnějších příkladů české politiky

Opravdu bizardní politický exponát – senátor Ivo Valenta – chce rozšířit svůj obskurní vliv skrze Stranu soukromníků i do poslanecké sněmovny. Za pomoci nenapravitelné ODS...

19.10.2017 v 11:45 | Karma článku: 19.06 | Přečteno: 614 |

Vladislav Svoboda

Budovatel tunelů "tunelář" Michal Klusáček

V přemíře nevýznamných stran, které letos kandidují v parlamentních volbách a v podstatě nikoho nezajímají, je pozoruhodná zvláště postava "předsedy" ČSNS Michala Klusáčka, který sní o stavbě tunelu do Ostravy, s odbočkou do Brna.

19.10.2017 v 11:43 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 80 | Diskuse
Počet článků 38 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1323

Mgr. Martin Ander, Ph.D., náměstek primátora města Brna za Stranu zelených. Vystudoval matematiku a fyziku na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity. Studia ukončil v roce 2005 doktorátem na Katedře aplikované matematiky. Od roku 1993 aktivně působil v brněnských ekologických organizacích. V letech 2003-2006 pracoval jako ředitel národní kanceláře ekologické organizace Hnutí DUHA. V letech 2007-2010 působil jako náměstek primátora města Brna, v následujícím volebním období pak jako opoziční zastupitel za SZ.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.