V Brně se soutěží o podobu městské čtvrti kolem nádraží

Brno v pondělí vyhlásilo mezinárodní urbanistickou soutěž. Týmy architektů budou navrhovat základy nové městské čtvrti v nezastavěném území navazujícím z jihu na hlavní nádraží a historické jádro města.

Brno v souvislosti s plány na přestavbu železničního uzlu řeší dlouhodobý spor o polohu hlavního nádraží a podobu budoucí městské čtvrti v oblasti, pro kterou se vžil název „jižní centrum“. Na podzim roku 2016 plánujeme na toto téma uspořádat referendum a chceme tedy obyvatelům Brna i okolního regionu poskytnout co nejvíce informací o tom, jak si lze nové město, které by tady vznikalo, představit. Jedním ze zásadních podkladů pro toto referendum budou právě výsledky urbanistické soutěže.

Soutěž je vypsaná na variantu „nádraží pod Petrovem“, tedy na alternativu, která si cení polohy hlavního osobního nádraží v centru města a snaží se ho v této unikátní poloze zachovat, modernizovat a dále rozvíjet. Promyšlené, koncepční urbanistické řešení této varianty zatím neexistuje, neboť město v minulosti investovalo energii a finanční prostředky téměř výhradně do prověřování konkurenční varianty „nádraží u řeky“, která pracuje se záměrem osobní nádraží odsunout zhruba o kilometr na jih.

Území řešené v této urbanistické soutěži je ovšem mnohem rozsáhlejší než je nejbližší okolí nádraží a železničních tratí a jsem přesvědčen, že na jeho budoucnost potřebujeme aktuální a svěží názor. Představa urbanistické struktury města následně zakotvené do současně platného územního plánu vzešla z vyzvané soutěže před 13 lety. Od té doby se požadavky společnosti i představy o moderním městě v mnohém významně proměnily. Výsledky aktuálně otevřené urbanistické soutěže tedy budou pro budoucnost Brna, včetně úprav územního plánu, důležité a jistě využitelné, ať už konečné rozhodnutí o variantách přestavby železnice dopadne jakkoliv.

Jistě nejen mou vizí pro toto území je živé kompaktní město, jehož základem musí být bydlení a s ním související služby - ať už jsou to kavárny, obchody, školky nebo kvalitní veřejná prostranství, parky či místa pro sportování. Mělo by zde postupně vzniknout živé město tak, jak ho známe z jiných čtvrtí navazujících na brněnské městské centrum. Za jeho důležitou charakteristiku považuji také udržitelnost - a to jak ekologickou ve smyslu dopravy a energetiky, tak sociální ve smyslu prolínání sociálních struktur, které by zdejší nové byty měly umožnit. Z pohledu ekonomické udržitelnosti je pro město naprosto klíčové, aby parametry a program rozvoje území byly v návrhu nastaveny co nejpřirozeněji – zastavět celé území najednou během několika málo let není reálné. Chceme-li se dopracovat ke kvalitnímu řešení, půjde jistě o dlouhý proces s mnoha fázemi.

V území řešeném touto soutěží má město vykoupeno pozemky, které mají sloužit pro základní infrastrukturu veřejných prostranství, ale i některé ucelené bloky určené k zástavbě. Město zde tedy může hrát velmi aktivní roli. Abychom byli schopni ovlivňovat stavební záměry a využití území, budeme v nejbližší době zřizovat útvar městského architekta. Ten by se měl mimo jiné podílet na nastavování a dohlížení nad principy spolupráce města s developery. Pro aktivní development jsou kompetence stavebního úřadu a územní plán nedostačující. Jsem přesvědčen, že obzvlášť v rozvojových lokalitách by měl útvar městského architekta být věci velmi prospěšný a měl by dostat město do pozice silného partnera při jednáních se stavebníky.

Kompletní zadání soutěže najdete na www.budoucnostcentrabrna.cz. Myslím, že jasně dokazuje, že Brno se nesoustřeďuje na technické návrhy stavebních regulací, ale chce především získat nové moderní vize.

Autor: Martin Ander | středa 9.9.2015 8:47 | karma článku: 10,16 | přečteno: 377x
  • Další články autora

Martin Ander

Zabíjení referenda

20.8.2014 v 8:31 | Karma: 20,55

Martin Ander

Jedovatá změna územního plánu

18.6.2014 v 10:25 | Karma: 23,53