Roboti už jdou, aneb Amazon zaměstnanost v Brně nezachrání

Už zítra budou brněnští zastupitelé pošesté v posledním půl roce hlasovat o výstavbě obřího překladiště Amazonu v Brně. Přinese však tento projekt skutečně trvale 1500 nových pracovních míst? A proč najednou česká vláda otočila a chce na Černovické terase logistické centrum, které před čtrnácti lety zakázala?    

Úterní hlasování zastupitelstva má rozhodnout, zda z brněnského územního plánu zmizí dosud platné omezení, že na Černovické terasy nesmí být umisťována mimo jiné distribuční a logistická centra. Tato podmínka se do územního plánu dostala před třinácti lety na základě strategického rozhodnutí budovat tady zónu pro lehkou průmyslovou výrobu, ideálně v propojení na výzkum na brněnských univerzitách. Tuto strategii se Brnu daří naplňovat, očemž svědčí např. vývojové a výrobní centrum firmy Honeywell.

Kvůli Amazonu však nezůstává v dlouhodobé koncepci města kámen na kameni. Radní nechali v rekordním čase připravit změnu územního plánu, který uvedenou podmínku ruší i přesto, že přímé napojení zóny na dálnici slibované vládou už před 14 lety stále není ani v dohlednu. Postup radních navíc vyvolává řadu pochybností, zda si při tom počínali v souladu se zákonem. Ten totiž nepřehledné slučování a následné vytrhávání jednotlivých dílčích změn v průběhu veřejného projednávání nepřipouští, o nevypořádání připomínek samospráv ohrožených městských částí ani nemluvě.

Přitom hlavní důvod pro pořízení takové změny územního plánu bude pravděpodobně jen dočasný. Amazon je jednou ze tří největších světových firem investujících do robotizace [http://bit.ly/1ac0I5G], která má zrychlit a zlevnit provoz jejich distribučních center. Např. v roce 2012 koupil Amazon za 775 milionů dolarů firmu Kiva Systems, která vyvíjí a vyrábí roboty pro sklady [http://bit.ly/1n8B7k7 ]. Vzhledem k rychlému vývoji techniky v této oblasti tedy může do pár let podstatná část Amazonem slibovaných pracovních míst zmizet, protože živé pracovníky nahradí roboti a automatické systémy. Stovky kamionů, které hlukem a exhalacemi ničí životní prostředí, pak už ale v Brně zůstanou.

Podporovat výstavbu obřího překladiště Amazonu s argumentem o nových pracovních místech je tedy krátkozraké. Během pár let nahradí živé pracovníky roboti, nezaměstnanost to nevyřeší, ale kamiony zničí podmínky pro bydlení ve Slatině a okolí natrvalo. Už teď se ozývají lidé z okolních domů, kteří v době, kdy si svůj byt kupovali neměli ani tušení, že jim zastupitelé ČSSD, KDU-ČSL a TOP09 schválí pod okny výstavbu obřího překladiště. Tito lidé se právem budou bránit také účelové změně územního plánu.

A vláda? Přestože nesplnila svůj slib a výstavba přímého napojení zóny na dálnici je v nedohlednu, hrdě se hlásí k tomu, jak příchod Amazonu podporuje. Je to o to absurdnější, že vládní úkol zajistit postavení dálničního exitu dostal tehdejší ministr financí Sobotka. Ten, který nyní v čele vlády plamenně mluví o tom, jaká je to pro Brno příležitost. Co nám asi řekne za pár let, až místo zaměstnanců příjdou roboti a sjezd z dálnice bude pořád tři roky před dokončením...? 

 

Autor: Martin Ander | pondělí 19.5.2014 10:01 | karma článku: 34,94 | přečteno: 4295x
  • Počet článků 38
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1329x
Mgr. Martin Ander, Ph.D., náměstek primátora města Brna za Stranu zelených. Vystudoval matematiku a fyziku na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity. Studia ukončil v roce 2005 doktorátem na Katedře aplikované matematiky. Od roku 1993 aktivně působil v brněnských ekologických organizacích. V letech 2003-2006 pracoval jako ředitel národní kanceláře ekologické organizace Hnutí DUHA. V letech 2007-2010 působil jako náměstek primátora města Brna, v následujícím volebním období pak jako opoziční zastupitel za SZ.