Proč je brněnské nádraží ostudně zanedbané

Stav hlavního nádraží a prostoru před ním je ostudou Brna. Vše ale nasvědčuje tomu, že zanedbaná vlaková nástupiště i nesmyslné bariéry před nádražím jsou udržovány záměrně, aby se mohlo říkat: vidíte, lepší bude postavit nádraží úplně nové, někde jinde.

Nádražní prostory skutečně vypadají nevábným dojmem. Posprejované zdi, špína, často nefunkční a páchnoucí výtahy, chybějící eskalátory – to všechno pro návštěvníka vytváří dojem, že tady už je to jen nadožití. Jak je ale možné, že ve státě, kde všechno má své majitele a správce může dojít k tomu, že nádraží takto chátrá? Jeho majitel, státní České dráhy, pronajal totiž celý nádražní komplex i s pozemky na 40 let nově založené soukromé firmě Brno New Station Development, která místo investic do kvality služeb na stávajícím nádraží spíš čeká na to, až nádraží bude jinde a z pronajatých drážních pozemků se stane lukrativní byznys. Přestože ji nájemní smlouva zavazuje k investicím, pořád se nic neděje. Poslední záminkou pro nečinnost se stalo rozhodnutí vlády o převodu majetu z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty.

Podobně je to i se stísněným přednádražím. Přestože návrhy architektů jak tento veřejný prostor hezky upravit a lépe zprůchodnit existují už několik let, město se k jejich realizaci rozhoupává jen velmi pomalu. Fanouškům odsunu nádraží se totiž hodí do krámu, když můžou nabízet vymístění nádraží z centra jako lék na nemocné přednádraží.

Je to ale falešná hra. I případná stavba nového nádraží kdesi kilometr pěšky na jih bude stejně minimálně jedno desetiletí trvat, a po tu dobu nelze současný ostudný stav tolerovat. Navíc ale, jak potvrzují nejnovější studie, modernizovat nádraží v centru je technicky reálné a pro cestující výhodné. Brno má skvělou příležitost mít moderní nádraží s přestupním uzlem veřejné dopravy v centrální poloze, v pěší dostupnosti historického jádra města. Jeho odsun by naopak prodloužil cestování a nutné posílení tramvajových spojů k odsunutému nádraží by udělalo další zásek do městské pokladny a nevyhnutelně tak vedlo k dalšímu zdražování jízdného.

Je tedy nejvyšší čas, aby se vedení města i soukromý nájemce nádraží přestali vymlouvat a začali s nápravou ostudného stavu hned.

Autor: Martin Ander | čtvrtek 17.4.2014 9:50 | karma článku: 22,42 | přečteno: 959x
  • Další články autora

Martin Ander

Zabíjení referenda

20.8.2014 v 8:31 | Karma: 20,55

Martin Ander

Jedovatá změna územního plánu

18.6.2014 v 10:25 | Karma: 23,53

Martin Ander

Vzkaz voličům Strany zelených

21.5.2014 v 20:30 | Karma: 16,44

Martin Ander

Proč jsme odmítli Amazon

3.4.2014 v 11:55 | Karma: 34,00

Martin Ander

V Praze to jde, proč ne v Brně?

13.3.2014 v 8:20 | Karma: 15,16

Martin Ander

Dobře utajený plán

29.1.2014 v 8:15 | Karma: 25,00

Martin Ander

Nová příležitost pro korupci

23.1.2014 v 13:40 | Karma: 19,34

Martin Ander

Krněnské rozdávání Oscarů

22.11.2013 v 8:31 | Karma: 15,95
  • Počet článků 38
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1329x
Mgr. Martin Ander, Ph.D., náměstek primátora města Brna za Stranu zelených. Vystudoval matematiku a fyziku na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity. Studia ukončil v roce 2005 doktorátem na Katedře aplikované matematiky. Od roku 1993 aktivně působil v brněnských ekologických organizacích. V letech 2003-2006 pracoval jako ředitel národní kanceláře ekologické organizace Hnutí DUHA. V letech 2007-2010 působil jako náměstek primátora města Brna, v následujícím volebním období pak jako opoziční zastupitel za SZ.