Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Proč je brněnské nádraží ostudně zanedbané

17. 04. 2014 9:50:29
Stav hlavního nádraží a prostoru před ním je ostudou Brna. Vše ale nasvědčuje tomu, že zanedbaná vlaková nástupiště i nesmyslné bariéry před nádražím jsou udržovány záměrně, aby se mohlo říkat: vidíte, lepší bude postavit nádraží úplně nové, někde jinde.

Nádražní prostory skutečně vypadají nevábným dojmem. Posprejované zdi, špína, často nefunkční a páchnoucí výtahy, chybějící eskalátory – to všechno pro návštěvníka vytváří dojem, že tady už je to jen nadožití. Jak je ale možné, že ve státě, kde všechno má své majitele a správce může dojít k tomu, že nádraží takto chátrá? Jeho majitel, státní České dráhy, pronajal totiž celý nádražní komplex i s pozemky na 40 let nově založené soukromé firmě Brno New Station Development, která místo investic do kvality služeb na stávajícím nádraží spíš čeká na to, až nádraží bude jinde a z pronajatých drážních pozemků se stane lukrativní byznys. Přestože ji nájemní smlouva zavazuje k investicím, pořád se nic neděje. Poslední záminkou pro nečinnost se stalo rozhodnutí vlády o převodu majetu z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty.

Podobně je to i se stísněným přednádražím. Přestože návrhy architektů jak tento veřejný prostor hezky upravit a lépe zprůchodnit existují už několik let, město se k jejich realizaci rozhoupává jen velmi pomalu. Fanouškům odsunu nádraží se totiž hodí do krámu, když můžou nabízet vymístění nádraží z centra jako lék na nemocné přednádraží.

Je to ale falešná hra. I případná stavba nového nádraží kdesi kilometr pěšky na jih bude stejně minimálně jedno desetiletí trvat, a po tu dobu nelze současný ostudný stav tolerovat. Navíc ale, jak potvrzují nejnovější studie, modernizovat nádraží v centru je technicky reálné a pro cestující výhodné. Brno má skvělou příležitost mít moderní nádraží s přestupním uzlem veřejné dopravy v centrální poloze, v pěší dostupnosti historického jádra města. Jeho odsun by naopak prodloužil cestování a nutné posílení tramvajových spojů k odsunutému nádraží by udělalo další zásek do městské pokladny a nevyhnutelně tak vedlo k dalšímu zdražování jízdného.

Je tedy nejvyšší čas, aby se vedení města i soukromý nájemce nádraží přestali vymlouvat a začali s nápravou ostudného stavu hned.

Autor: Martin Ander | čtvrtek 17.4.2014 9:50 | karma článku: 22.09 | přečteno: 952x

Další články blogera

Martin Ander

V Brně se soutěží o podobu městské čtvrti kolem nádraží

Brno v pondělí vyhlásilo mezinárodní urbanistickou soutěž. Týmy architektů budou navrhovat základy nové městské čtvrti v nezastavěném území navazujícím z jihu na hlavní nádraží a historické jádro města.

9.9.2015 v 8:47 | Karma článku: 9.08 | Přečteno: 363 | Diskuse

Martin Ander

Haškův územní plán je zbytečný

Mohou-li si obce dělat své územní plány i bez existence krajských ZUR, pak je otázkou, zda vůbec ten krajský územní plán (čili ZUR) k něčemu potřebujeme.

1.7.2015 v 18:50 | Karma článku: 13.55 | Přečteno: 585 | Diskuse

Martin Ander

Soudní spor o brněnský územní plán končí

Je rozhodnuto, kontroverzní obří balík aktualizace brněnského územního plánu jako celek končí. A s ním i akutní ohrožení parků, klidných vnitrobloků a pohody bydlení na řadě míst našeho města. Důležité a užitečné změny pro Brno se obratem začnou projednávat znovu a lépe.

10.2.2015 v 15:35 | Karma článku: 12.34 | Přečteno: 551 | Diskuse

Další články z rubriky Politika

Robert Troška

Prezident Macron, premiér Sobotka, zase pocit studu

Konkrétně z vystupování premiéra Sobotky – reprezentanta naší země při schůzce s prezidentem Macronem v Bruselu na setkání skupiny V4. Míra patolízalství ve vztahu k posledním vyjádřením prezidenta Macrona byla neuvěřitelná.

26.6.2017 v 19:14 | Karma článku: 29.91 | Přečteno: 543 | Diskuse

David Vlk

A Tebe taky udám!

Češi budou volit ANO pana Babiše. Zalíbil se jim ten silák, co má miliardy, ostré lokty, hubu jako kulomet a skvělou marketingovou agenturu. Češi se do něj zamilovali. Nestačily žádné kompromitující materiály.

26.6.2017 v 17:19 | Karma článku: 29.20 | Přečteno: 852 | Diskuse

Karel Trčálek

Jak dopadnou podle průzkumů volby do sněmovny? Dobře!

Ani jinak než dobře dopadnout nemohou. Konečně bude v této zemi zavedeno stanné právo, takže všichni budou vědět, kde domov můj

26.6.2017 v 16:58 | Karma článku: 12.20 | Přečteno: 315 | Diskuse

Lubomír Stejskal

K nabídce Michala Horáčka

Dozvídáme se, že Michal Horáček chce pomoci Jiřímu Drahošovi (a Marku Hilšerovi) se sběrem podpisů. Tisková mluvčí kampaně pana profesora říká, že jsou z nabídky v rozpacích. Já také.

26.6.2017 v 15:50 | Karma článku: 23.50 | Přečteno: 708 | Diskuse

Miroslav Poche

Účinnost na prvním místě

Hlavní prioritou Evropské unie v oblasti energetiky je přechod k nízkouhlíkovému hospodářství. Nejefektivnějším způsobem, jak tohoto cíle dosáhnout a šetřit energetické zdroje je zvyšování energetické účinnosti.

26.6.2017 v 14:43 | Karma článku: 5.19 | Přečteno: 244 | Diskuse
Počet článků 38 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1320

Mgr. Martin Ander, Ph.D., náměstek primátora města Brna za Stranu zelených. Vystudoval matematiku a fyziku na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity. Studia ukončil v roce 2005 doktorátem na Katedře aplikované matematiky. Od roku 1993 aktivně působil v brněnských ekologických organizacích. V letech 2003-2006 pracoval jako ředitel národní kanceláře ekologické organizace Hnutí DUHA. V letech 2007-2010 působil jako náměstek primátora města Brna, v následujícím volebním období pak jako opoziční zastupitel za SZ.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.