Martin Ander

V Praze to jde, proč ne v Brně?

13. 03. 2014 8:20:18
Zatímco pražský primátor oznámil, že do konce dubna zastupitelům předloží návrh na vyhlášení nízkoemisních zón, brněnská radnice žije především sama sebou.

Přitom vzduch je na řadě brněnských ulic stejně jedovatý jako v Praze. V loňském roce byl v Brně hygienický limit přeročen celkem 70 dní, přitom zákon připouští jen 35. V letošním roce bylo ovzduší v Brně silně znečištěné už zhruba 25 dní. Poslední důkaz o nebezpečnosti vzduchu kolem frekventovaných ulic v centru města přineslo měření dánského experta Kaare Press-Kristensena, který například na Úvoze naměřil několikanásobné překročení norem běžných v evropských městech. Vzduch znečištěný ultrajemnými prachovými částicemi tak ohrožuje desítky tisíc lidí, včetně malých dětí. Velmi jemné částečky prachu se snadno dostávají přímo do plic a odtud do krve, kde poškozují stěny cév a způsobují vážná onemocnění.

Pražská radnice na problém reaguje návrhem, který už několik let úspěšně funguje v desítkách německých měst – vyhlášením nízkoemisní zóny, kam je omezen vjezd těm nejvíce znečišťujícím autům http://praha.idnes.cz/nizkoemisni-zony-v-praze-0hu-/praha-zpravy.aspx?c=A140312_2044341_praha-zpravy_mav. V Brně radní pověřili tiskového mluvčího, ať těm otravným občanům vzkáže, že se musí postupovat hlavně koncepčně, takže se připravuje studie, která do dvou let zjistí, jestli těch měřících stanic není ve městě náhodou zbytečně moc.

V červnu 2012 brněnští radní schválili Program zlepšování kvality ovzduší. Zdá se, že to udělali omylem, protože úkoly, které si v něm dali, neplní ani náhodou. Tak například projekt zavádění filtrů pevných částic na autobusy MHD zastavili už v roce 2011 a od té doby se tím přestali zabývat. Budovat systém záchytných parkovišť ani nezačali, za to na výstavbě dalších garážových domů přímo v centru města pracují usilovně dál. Úkol zatraktivnit MHD pojali vyloženě po svém – zvedli cenu a omezili nabídku spojů. A cyklodopravu? Tu podporují hlavně tím, že náměstek za ODS nabádá cyklisty, aby do města raději nejezdili, protože je to v tom provozu nebezpečné.

Vedení Brna se vždycky rádo srovnává s Prahou, zvlášť když jde o různé světské radovánky. Škoda jen, že to neplatí, když jde o zajištění zdravého prostředí pro život.

Autor: Martin Ander | karma: 15.16 | přečteno: 569 ×
Poslední články autora