Brno: odsun nádraží nanečisto
Martin Ander
To, že turisté a návštěvníci Brna teď vystupují z vlaku kdesi v polích na zarostlém a oprýskaném Dolním nádraží bez běžných standardů služeb je dočasná věc, kterou v době výluky asi každý rozumný člověk pochopí. Následná komplikovaná doprava do cíle cesty v Brně však už je vlastností, která je této poloze nádraží prostě dána. Ani vybudování moderních nástupišť a přivedení nových tramvajových tratí na tom nic nezmění. Bude-li hlavní brněnské nádraží odsunuto na jih budou se lidé stejně jako dnes ptát: „...a když chci jet k ústřednímu hřbitovu, to musím s vámi na to hlavní nádraží a tam přesedout?“ Prostě, odsunuté nádraží není a nebude v poloze centrálního přestupního uzlu tramvají. Odborné studie uvádějí, že při cestách do většiny směrů (více než 70% cílů cest) dojde ke znatelnému prodloužení cestování, neboť bude třeba u stávajícího nádraží přesedat. Tím ztratíte čas i komfort, zvláště cestujete-li třeba s velkými zavazadly. (Více o tom například na stranách 58-61 Analýzy variant přestavby železničního uzlu Brno http://1url.cz/YH29).
Další nemilým překvapením pro cestující je fakt, že na Dolním nádraží kolem nástupních perónů co chvíli prosviští nákladní vlak. To ze současného hlavního nádraží v centru města rozhodně neznáme. Trasy osobní a nákladní dopravy jsou totiž v Brně za normálního stavu oddělené. V případě odsunu nádraží za Zvonařku si však na hluk a prach z okolo projíždějících vagonů s uhlím budou muset cestující těžce zvykat.
Kromě řady dalších nevýhod a drobných diskomfortů pro cestující (viz zmiňovaná Analýza varinat přestavby ŽUB, kapitola B) má plán na definitivní odsun vlakového nádraží z centra i výrazné negativní dopady na město a jeho rozpočet. Zatímco nyní (pokud není výluka) dovezou dráhy své zákazníky až do centra města, v případě odsunu se o jejich dopravu na hlavní přestupní uzel bude muset postarat brněnský dopravní podnik. Výše citovaná analýza uvádí odhad s tím spojeného nárůstu provozních nákladů na 150 milionů korun ročně. Tyto peníze pak budou každoročně chybět jinde v Brně – ve školství, kultuře či podpoře volnočasových aktivit. Tím se odsun nádraží v posledku dotkne i těch Brňanů, kteří vlakem nejezdí.
Odsun nádraží z výhodné polohy v centru města jde proti moderním trendům ve veřejné dopravě. Je to vyčerpávající megalomanský projekt, který se Brnu nevyplatí. Upustí-li současné politické vedení radnice od jeho prosazování, řadě cestujících i Brňanů se uleví, stejně tak, jako při skončení stávající obří výluky.
Martin Ander
V Brně se soutěží o podobu městské čtvrti kolem nádraží
Brno v pondělí vyhlásilo mezinárodní urbanistickou soutěž. Týmy architektů budou navrhovat základy nové městské čtvrti v nezastavěném území navazujícím z jihu na hlavní nádraží a historické jádro města.
Martin Ander
Haškův územní plán je zbytečný
Mohou-li si obce dělat své územní plány i bez existence krajských ZUR, pak je otázkou, zda vůbec ten krajský územní plán (čili ZUR) k něčemu potřebujeme.
Martin Ander
Soudní spor o brněnský územní plán končí
Je rozhodnuto, kontroverzní obří balík aktualizace brněnského územního plánu jako celek končí. A s ním i akutní ohrožení parků, klidných vnitrobloků a pohody bydlení na řadě míst našeho města. Důležité a užitečné změny pro Brno se obratem začnou projednávat znovu a lépe.
Martin Ander
Zabíjení referenda
Proč brněnský magistrát spolu s oznámením o neplatných podpisech pod peticí za referendum nezveřejnil jejich konkrétní seznam? A proč rozhodnutí úředníků vykonávajících státní správu v médiích vysvětluje politik, který do jejího výkonu nemá co zasahovat?
Martin Ander
Když něco funguje, je třeba to zrušit
Brno se vyrovnává s dalším odsunem. Po odsunu Němců a zatím nedokonaném pokusu o odsun nádraží, přišel v tomto týdnu odsun oblíbeného dětského šapitó z parku Lužánky.
Martin Ander
Jedovatá změna územního plánu
Podivná ne-diskuse zastupitelů s občany korunovala zpackanou obří změnu brněnského územního plánu, která legalizuje černé stavby a ruší ochranu zeleně ve městě.
Martin Ander
Pro koho se v Brně mění územní plán
Kauza potají upraveného územního plánu ve prospěch rodiny náměstka primátora otevírá mnohem zásadnější otázku – komu má prospět obří chaotická Aktualizace, ve které se leccos ztratí a unikne pozornosti veřejnosti.
Martin Ander
Vzkaz voličům Strany zelených
Nevyklízejte prostor pro xenofoby, nacionalisty a ty, kteří by nejraději zrušili ochranu sociálních a spotřebitelských práv i ochranu přírody.
Martin Ander
Roboti už jdou, aneb Amazon zaměstnanost v Brně nezachrání
Už zítra budou brněnští zastupitelé pošesté v posledním půl roce hlasovat o výstavbě obřího překladiště Amazonu v Brně. Přinese však tento projekt skutečně trvale 1500 nových pracovních míst? A proč najednou česká vláda otočila a chce na Černovické terase logistické centrum, které před čtrnácti lety zakázala?
Martin Ander
Poplatek za odpad je nespravedlivý a zbytečně vysoký
Už druhým rokem budeme v Brně platit za odpad zvýšenou sazbu. Přitom svým chováním výši poplatku prakticky nemůžeme ovlivnit. Musí to tak být?
Martin Ander
Proč je brněnské nádraží ostudně zanedbané
Stav hlavního nádraží a prostoru před ním je ostudou Brna. Vše ale nasvědčuje tomu, že zanedbaná vlaková nástupiště i nesmyslné bariéry před nádražím jsou udržovány záměrně, aby se mohlo říkat: vidíte, lepší bude postavit nádraží úplně nové, někde jinde.
Martin Ander
Proč jsme odmítli Amazon
Obří distribuční centrum na Černovické terase by ucpalo jihovýchod Brna kamiony a udělalo tisícům lidí ze Slatiny a okolí ze života peklo. Z pohledu dlouhodobé prosperity je pro město lepší využít poslední volné místo v zóně pro lehkou průmyslovou výrobu, tak jak je nyní využíváno 90% této plochy.
Martin Ander
V Praze to jde, proč ne v Brně?
Zatímco pražský primátor oznámil, že do konce dubna zastupitelům předloží návrh na vyhlášení nízkoemisních zón, brněnská radnice žije především sama sebou.
Martin Ander
Zdraví dětí vs. svoboda podnikání
Zdraví lidí v brněnských ulicích vážně ohrožuje ultrajemný prach z výfukových plynů. Místní ODS však vytáhla do boje za právo podnikatelů se starými náklaďáky dusit své spoluobčany.
Martin Ander
Dobře utajený plán
V Brně se chystá obří změna územního plánu. Radnice však o ní s občany nemluví. Čím víc lidí se o ní dozví, tím víc by jich mohlo mít připomínky a s nimi je pak práce...
Martin Ander
Nová příležitost pro korupci
Brněnské zastupitelstvo v úterý udělalo tečku za novelizací vyhlášky o regulaci hazardu. Kromě zpřísnění se v ní však objevila i jedna systémová díra, která vytváří nové korupční příležitosti.
Martin Ander
Ztroskotal pokus rozdávat peníze mimo pravidla
Brněnští zastupitelé včera hlasovali o tom, jak se bude pokračovat v podpoře nezávislých kulturních projektů. Jak už to tak v Brně chodí, udělali jsme dva kroky vpřed a jeden vzad.
Martin Ander
Čeká Brno-střed velké stěhování heren?
Včerejší debata HydePark Zelňák naznačila, že občané Brna-středu mají důvod k obavám. Starosta Šťástka připravuje plán, který herny ze sociálně vyloučených lokalit přesune do ostatních ulic v okolí.
Martin Ander
Krněnské rozdávání Oscarů
Závod města Brna o větší celoplanetární věhlas vstoupil do další fáze. Tentokrát se naši radní rozhodli, že město nejlépe proslaví tím, když se v něm bude konat nějaký význačný filmový festival. A tak si jeden vybrali a rozhodli se mu dát na stůl pět v českých.
Martin Ander
Spojením oranžové a modré vznikla šedivá
Brněnská koalice ČSSD a ODS dnes slaví své třetí narozeniny. Tento účelový sňatek pro „stabilní vládnutí“ přinesl viditelný výsledek: Brno krní, stagnuje.
předchozí | 1 2 | další |
- Počet článků 38
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1329x