Pane Bárto, populismus není koncepce

15. 08. 2010 10:20:00
V pátek ministr dopravy potvrdil, že zastavuje investiční akce na železnici, aby nemusel ořezat investice do silnic. To rozhodnutí není podloženo žádnou strategii, ale krátkozrakým populismem, jehož důsledky brzy pocítíme.

Zastavení investiční výstavby v sektoru železnic a převedení financí na stavby silnic může znít řadě motoristů rozumně. Dokonce i profesor Moos z ČVUT přispěchal s odůvodněním, že je dobré přiblížit toky státních investic do dopravních sektorů skutečnému poměru jimi odváděných dopravních výkonů. Tedy, když železnice realizuje 20% výkonů, má do ní jít podobně nízké množství investičních prostředků. Takové uvažování je však krátkozraké a chybné. Investicemi do modernizace železnice stát podporuje zvyšování konkurenceschopnosti tohoto ekologicky šetrnějšího druhu přepravy a tím stimuluje jeho rozvoj. Ne však proto, že by stát měl železnici nějak iracionálně fandit, ale proto, že nebude-li železnice konkurenceschopná, skončí postupně všechny přepravní výkony na silnici a přetíží dálnice přes míru únosnou. Vyššími investicemi do železnice tak v důsledku pomáháme udržet silnice průjezdné pro realizaci těch potřeb, které po železnici uskutečnit nelze.

Rozhodnutí ministra je o to absurdnější, že v rozhovoru pro týdeník Respekt minulý týden prokázal, že si tyto souvislosti uvědomuje. Doslova totiž uvedl: „Pověstné kamiony projíždějící malými obcemi by třeba šlo vyřešit tím, kdybychom přesunuli nákladní dopravu na železnici. My ale máme nejnižší silniční mýtné ve střední Evropě, nákladní doprava na železnici je zase nejdražší. Když se tohle podaří změnit, zjistí se třeba, že některé dálniční stavby nejsou potřeba.“ Chtělo by se říct bravo, kdyby několik dní na to ministr neudělal přesný opak.

Proč to teda ministr udělal? Protože seškrtat investice do železnice si nevyslouží kritiku veřejnosti. Bártova politická strategie vychází z toho, že vlakem jezdí méně lidí než autem, a proto jim nebude vadit, když se modernizace železnice zastaví ve prospěch výstavby dálnic. Z hlediska ohlasu veřejnosti to tedy může být krátkodobě efektivní opatření. Dlouhodobě však takový postup povede k dopravnímu kolapsu. Nenabídne-li železnice konkurenceschopnou příležitost alternativního způsobu přepravy nákladů, a stejně tak i v osobní přepravě, pak můžeme dálnice stavět do nekonečna a pořád budou ucpané. Takové škrtání, tedy v posledku státní finance stejně neušetří.

Autor: Martin Ander | neděle 15.8.2010 10:20 | karma článku: 18.01 | přečteno: 1575x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Politika

Michal Sabó

Nechte nám Mrazíka! Proč Češi stále milují Rusko a staré časy?

Česká veřejnost je rozdělena na dvě poloviny. Jedna podporuje Ukrajinu, druhá si stojí za Ruskem. Co vede lidi k hájení tyranie?

29.3.2024 v 6:45 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 40 | Diskuse

Jiří Žamboch

Putinovo dnešní vojenské srovnání NATO a Ruska záměrně kulhá.Situace Ruska je o dost lepší

Dnešní srovnání NATO Putinem dalším chytrým Putinovým tahem.Prohlášení "Rusko vydává desetkrát méně na obranu než Spojené státy, tak je ruský útok na NATO nesmyslný." má ukolébat veřejnost evropských členů NATO.Je to však jinak.

28.3.2024 v 20:10 | Karma článku: 10.81 | Přečteno: 281 | Diskuse

Jan Pavelec

ČR má se svým upoceným pojetím liberalismu 200 let zpoždění.

Podle Listiny základních práv a svobod se Česká republika nesmí vázat na jakoukoliv výlučnou ideologii či náboženské vyznání, a podle Ústavy má být státem sociálním, nikoliv (neo)liberálním.

28.3.2024 v 15:50 | Karma článku: 14.60 | Přečteno: 225 | Diskuse

Jan Bartoň

Přichází nový věk – volíme mezi tragédií a realismem

Pan Václav Vlk starší uveřejnil skvělý komentář k současné mezinárodní situaci pod titulkem Přichází nový věk tragédie. Abychom předešli tragédii, musíme zvolit realismus.

28.3.2024 v 10:00 | Karma článku: 29.41 | Přečteno: 635 | Diskuse

Petr Duchoslav

Ruský břeh Roberta Fica

Jsem proslovenský, dělám vlasteneckou a suverénní politiku, vše jen pro národ. Tak by se stručně dala charakterizovat politika staronového premiéra Roberta Fica. Zní to sice líbivě, ale realita je bohužel jiná.

27.3.2024 v 9:24 | Karma článku: 25.27 | Přečteno: 529 | Diskuse
Počet článků 38 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1329

Mgr. Martin Ander, Ph.D., náměstek primátora města Brna za Stranu zelených. Vystudoval matematiku a fyziku na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity. Studia ukončil v roce 2005 doktorátem na Katedře aplikované matematiky. Od roku 1993 aktivně působil v brněnských ekologických organizacích. V letech 2003-2006 pracoval jako ředitel národní kanceláře ekologické organizace Hnutí DUHA. V letech 2007-2010 působil jako náměstek primátora města Brna, v následujícím volebním období pak jako opoziční zastupitel za SZ.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...